مشتری عزیز به علت نوسانات ارز،برای قیمت و موجودی روز تماس بگیرید

سبد خرید

گیت وی ویپ چیست

گیت وی ویپ چیست

گیت وی ویپ  سخت افزاری است قابل استفاده در شبکه که در ارتباطات از راه دور برای شبکه های مخابراتی  مورد استفاده  قرار می گیرد و به داده ها اجازه می دهد، اطلاعات را از یک شبکه به شبکه دیگر منتقل نمایند.

گیت وی voip  کاملا از روترها یا سوئیچ ها متمایز هستند بخاطر اینکه آنها با استفاده از بیش از یک پروتکل برای اتصال چند شبکه ارتباط برقرار می کنند(ترافیک تلفنی را به IP منتقل می کند و سپس در سراسر شبکه داده انتقال می یابد). به عبارت دیگرگونه ای از تجهیزات شبکه است که در تبدیل تماس های صوتی و تماس های فکس، به یک شبکه ی آی پی و تلفن PSTN  کمک می کند. 

گیت وی ویپ معمولا قادر است  حداقل از دو کانال دیجیتالی T1/E1  پشتیبانی کند. بیشتر گیت وی های ویپ حداقل دارای یک پورت اترنت و یک پورت تلفن هستند. پروتکل های متفاوتی همچون MGCP، SIP  یا LTP  این امکان را دارند که به کنترل گیت وی کمک کنند.

انواع گیت وی ویپ

انواع گیت وی ویپ

 به طور کلی گیت وی ویپ ها شامل دو گروه اصلی می شوند

  1. گیت وی ویپ آنالوگ
  2. گیت وی ویپ دیجیتال

گیت وی ویپ آنالوگ

گیت وی آنالوگ برای متصل کردن تلفن سنتی آنالوگ به تلفن و سیستم ویپ، و یا وصل کردن تلفن ویپ به تلفن PSTN به کار برده می شود. آنها قابلیت  تولید 2 تا 24 خط (lines) را دارند که بر مبنای نوع اینترفیس به دو نوع fxs و fxo تقسیم می شوند.

  • گیت وی ویپ FXS : به منظور اتصال دستگاه تلفن آنالوگ و یا دستگاه های غیر IP مانند فکس،دستگاه پوز بانکی و … به بستر IP به کار برده می شود.
  • گیت وی ویپ FXO :  برای اتصال خطوط شهری به بستر ویپ و به عبارتی دیگر تبدیل تماس های شهری از خطوط آنالوگ به VoIP در مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گیت وی های آنالوگ از نظر ساختاری در دو گروه  internal  و     external قرار می گیرند.

•    Internal   ها یا کارت های تلفنی ، بروی مادربورد وصل می شوند
•     External  ها غالبا در رکمونت ها نصب می شوند و وقتی کارائی دارند که حجم مکالمات و خطوط بالاست.

گیت وی ویپ دیجیتال

گیت وی های ویپ دیجیتال برای اتصال سیستم تلفنی ویپ شما به خطوط مخابراتی دیجیتال کاربرد دارند. مثل: T1/E1/BRI.از gateway digital ، یک گیت وی دیجیتال همچنین قادر است برای وصل کردن سیستم های سنتی PBX  1 به شبکه های IP بکار رود.

  • گیت وی دیجیتال :  برای ارتباطات سیستم تلفنی ویپ با خطوط مخابراتی دیجیتالی مانند E1 مورد استفاده قرار می گیرد. و امکان ورود پورت E1 و تبدیل آن به Ethernet را برای اتصال به سرور VoIP  استفاده می کند.
  • گیت وی GSM توانایی ارتباط دو طرفه بین شبکه VoIP و شبکه مخابرات موبایل یا همان GSM را دارد و سیستم های تلفنی تحت شبکه را با استفاده از خطوط تلفن همراه، در مناطقی که دسترسی به خط شهری ندارند، راه اندازی می کند.

ممکن است  این سوال به ذهن شما  خطور کند که گیت وی ویپ دیجیتال و آنالوگ کار یکسانی را انجام می دهند؟ بله درست است. تفاوت میان یک گیت وی ویپ آنالوگ و گیت وی ویپ دیجیتال رابط کاربری است که هر کدام از آنها به کار می گیرند تا به تجهیزات و دستگاه های متفاوت وصل شوند.

 کاربرد های گیت وی ویپ

کاربرد های گیت وی ویپ

  • ارتباط  مبان خطوط شهری(PSTN)  به  بستر IP

 
شرکت ها،ادرات و سازمان ها دارای خطوط تلفنی زیادی هستند و در صورت قطع شبکه مخابرات و یا برق ، اتصال خود را از دست می دهند ولی با استفاده از گیت وی های FXO میتوان از  این قطع ارتباط جلوگیری نمود.

  • ارتباط  گوشی های قدیمی به بستر IP

 
برای  بالاتر رفتن کیفیت صدا در تماس های تلفنی ، می شود خطوط قدیمی تلفن را به وسیله  گیت وی های FXS به بستر اینترنت متصل نموده و از امکانات تلفن های VoIP با هزینه ای کمتر استفاده کرد. 

  • انتقال خطوط آنالوگ به جایی دیگر

  سازمان هایی که دفاتر متعددی دارند، می توانند به وسیله  گیت وی ها از یک شماره تماس ثابت برای کلیه دفاتر خود ، حتی در دیگر استانها  نیز استفاده نمایند.

  • ارتباط VoIP با سانترال یا PBX 

 بعضی مواقع، قابلیت جایگزینی سانترال قدیمی و یا PBX ها با VoIP  وجود ندارد. در این شرایط برای مقابله با هزینه های گزاف برای سازمان ها ، از گیت وی ها استفاده می شود. به وسیله  گیت وی می توان مرکز تلفن سنتی را با سیستم تلفنی VoIP، یکپارچه سازی کرد و علاوه بر سانترال موجود، از تمامی امکانات VoIP بهره مند شد.

گیت وی ویپ چطور کار می کند؟

گیت وی ویپ چطور کار می کند؟

گیت وی ویپ پلی میان شبکه IP و خطوط شهری هستند.
گیت وی ویپ از همان ابتدای ایجاد ترافیک صوتی، آن ها را به شکلی مناسب برای رساندن به مقصد تبدیل می کند. در صورتی که این ترافیک صدا از سمت سیستم های آناالوگ PSTN آغاز شود گیت وی ویپ  وظیفه دارد که سیگنال صدای آنالوگ را به سیگنال دیجیتالی تبدیل کند بعد از آن ،سیگنالی که به حالت دیجیتال تبدیل شده است، توسط کدک ها فشرده می شود. سپس با فشرده سازی داده ها به بسته های کوچک تر با استفاده از یک پروتکل به شبکه IP منتقل می شود.

اما اگرترافیک صدا از شبکه IP ایجاد و شروع گردد، در این صورت این مرحله به صورت عکس رخ خواهد می دهد. یعنی VOIP GATEWAY دیتا ها را به صورت دیجیتال تبدیل کرده ، این سیگنال ها به سیگنال های آنالوگ تبدیل می شوند. و  نهایتا به شبکه PSTN منتقل می شوند.
 
 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی