مشتری عزیز به علت نوسانات ارز،برای قیمت و موجودی روز تماس بگیرید

سبد خرید

سیپ ترانک چیست و چه کاربردی دارد؟

سیپ ترانک چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه یکی از بروز‌ترین و پرطرفدارترین سیستم‌های مرکز تماس ، به صورت تحت شبکه طراحی می‌شوند. همانطور که می‌دانید تمام شبکه‌ها شامل تکنولوژی‌های سخت افزاری و نرم افزاری می‌باشند. از جمله به روزترین تکنولوژی‌های نرم افزاری ، انواع پروتکل‌ها هستند که برای برقراری ارتباط میان دستگاه‌ها و تبادل اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیپ ترانک که مخفف Session Initiation Protocol می‌باشد، از جمله استانداردهای جهانی است که برای برقراری ارتباط میان کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از کاربران و خریداران را مشغول کرده، این است که سیپ ترانک چیست و چه کاربرد‌هایی دارد. در ادامه سعی کرده‌ایم به بررسی کاربرد سیپ ترانک و مشخصات این تکنولوژی بپردازیم.

سیپ ترانک (SIP Trunk) چیست؟

تمام تجهیزاتی که در یک مرکز تماس تحت شبکه کار می‌کنند، براساس شماره IP شناسایی می‌شوند. در واقع تجهیزاتی قابلیت سازگاری را دارند که دارای IP باشند. یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده تا طراحی و پیاده سازی سیستم‌های مرکز تماس تحت شبکه برای کاربران محبوب باشد، کیفیت مکالمات است. صدای انسان به صورت آنالوگ منتقل می‌شود. دستگاه‌های تلفن از نظر نوع اطلاعات به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم شده اند. اطلاعاتی که در سطح شبکه قابل فهم بوده و می‌توانند از قابلیت ها بهره مند شوند، اطلاعات دیجیتالی می‌باشند. در واقع پروتکل سیپ بر روی تجیهزاتی تعریف شده‌اند که امکان کار در سطح شبکه را داشته باشند. این استاندارد جهانی بر روی تلفن‌ها قرار گرفته اند. برای بسیاری از دستگاه های تلفن، سیپ ترانک، اطلاعات آنالوگ را دریافت کرده به اطلاعات دیجیتال تبدیل می‌کند. بر همین اساس گفته می‌شود که این پروتکل برای انتقال اطلاعات میان تجهیزات شبکه کاربرد دارد.

برقراری تماس به صورت تحت شبکه و در بستر IP از طریق یک کانال انجام می شود که به آن ترانک گفته می شود. TRUNK برخلاف تصور یک موجودیت نیست و یک مفهوم در بستر شبکه است و راهی برای انتقال اطلاعات در سطح شبکه است. با توجه اینکه سیپ و ترانک را به صورت مجزا تعریف کردیم، سیپ ترانک مفهموم قابل درکی است. در واقع این مفهوم به برقراری ارتباط در بستر شبکه اشاره می کند.


همچنین بخوانید: مهم ترین مشخصات فنی دوربین مدار بسته که باید بدانید!


انواع سیپ ترانک (SIP Trunk)

یکی از انواع سیپ ترانک به SIP Phone شناخته می شود که بر روی تلفن های تحت شبکه قرار می گیرند. در واقع صدای انسان به صورت آنالوگ به دستگاه تلفن منتقل می شود، توسط پروتکل سیپ دریافت شده و در نهایت به اطلاعات دیجیتالی تبدیل می شود تا در بستری شبکه قابل انتقال باشد، این پروتکل بر روی تمام تلفن ها قرار ندارد و تنها بر روی تلفن های تحت شبکه تعریف شده است. در واقع سیپ فون برای خطوط شهری E1 مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک سازمان، برای استفاده از خطوط 4 یا 5 رقمی به تجیهزاتی نیاز است که بتوانند از پروتکل SIP Phone استفاده کنند.

در واقع پروتکل سیپ براساس نوع عملکردی که دارند، در انواع گوناگونی قرار دارند. یکی از مهمترین و کاربردی ترین قابلیت های پروتکل سیپ این است که می‌تواند دو مرکز تلفن سانترال را به یکدیگر متصل کند. یک مرکز تماس پویا و یکپارچه مشخصه هایی دارند که قابلیت برنامه ریزی و مدیریت تجهیزات به صورت یکپارچه را پشتیبانی می کند که سیپ ترانک با اتصال دستگاه های سانترال باکس این امکان را ارائه می دهد.

 

سیپ ترانک ها چگونه کار می کنند؟

با توجه به اینکه سیپ یک پروتکل است که بر روی دستگاه های متفاوتی تعریف می شود، کاربری های گوناگونی را ارائه می دهد. نوع عملکرد این پروتکل به گونه ای است که برای تبدیل اطلاعات آنالوگ به دیجیتال، اطلاعات آنالوگ را دریافت کند و به اطلاعات قابل فهم شبکه تبدیل کند. در مواقعی که برای یکپارچه سازی مرکزها مورد استفاده قرار بگیرد، به مراکز متصل می‌شود و صندوق های صوتی برای تبادل اطلاعات از طریق این پروتکل عمل می‌کنند.

مزایای استفاده از سیپ ترانک

یکی از دلایل محبوبیت پروتکل سیپ ترانک، استفاده از جدیدترین و بروز‌ترین تجهیزات با کمترین هزینه، راه اندازی خطوط E1 و استفاده از تلفن‌های تحت شبکه SIP Phone می‌باشد. دستگاه‌های تلفن سیپ فون به نسبت دیگر انواع دستگاه‌های تلفن کیفیت صدای بیشتری بالایی دارند که بر روی کیفیت مکالمه تاثیر گذار است.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید مودم همراه جیبی

کاربردهای سیپ ترانک چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد پروتکل سیپ ترانک با دو نوع کاربری مورد استفاده قرار می گیرند. در مورد تلفن ها برای تبدیل اطلاعات آنالوگ به دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند و در مورد مرکز تلفن‌ها برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌شوند.

کاربرد سیپ ترانک

انتخاب درست ارائه دهنده سرویس سیپ ترانک

یکی از مهمترین دلایل برای شرح کامل در مورد سیپ ترانک و عملکرد آن ، در این است که کاربران بتوانند از این طریق شناخت کافی را در مورد انواع دستگاه‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند داشته باشند. هر کدام از انواع تجهیزاتی که در یک سیستم مرکز تماس مورد استفاده قرار می‌گیرد، قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهند. از جمله مهمترین قابلیت‌ها در یک سیستم تحت شبکه، پشتیبانی از پروتکل سیپ ترانک است. کابرانی که تصمیم به خرید تجهیزات ارتباط تجاری دارند، باید به طور دقیق در مورد کاربرد سیپ ترانک و اینکه به طور کلی سیپ ترانک چیست اطلاعات کافی داشته باشند.

در خرید سیپ ترانک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای خرید دستگاه های سیپ ترانک تنها کافیست به اطلاعات و قابلیت های یک دستگاه توجه کرد. هر کدام از دستگاه هایی که قابلیت اتصال به شبکه را دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. سیپ ترانک یک موجودیت به شمار نمی آید و یک مفهوم است که در اتصالات تجهیزات ارتباطی تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید و نصب و راه اندازی هر کدام از انواع تجهیزات مخابراتی تحت شبکه ، لازم است از این دستگاه استفاده شود.

در فروشگاه آی پی سورنا امکان مقایسه و خرید مودم سیپ ترانک از برندهای مختلف همراه با گارانتی برای شما فراهم شده است. 

 


بیشتر بخوانید: کاربرد ترانکینگ چیست؟


 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی

نظرات کاربران

محمد عباسی ارسال شده در ۳ آبان ۱۴۰۱

سلام شما برای نصب مودم های سیپ ترانک کارشناس هم دارید؟

مدیر سایت ارسال شده در ۴ آبان ۱۴۰۱

بله.لطفا با شماره فروشگاه تماس بگیرید،راهنماییتون میکنن