مشتری عزیز به علت نوسانات ارز،برای قیمت و موجودی روز تماس بگیرید

سبد خرید

قابلیت های انواع مرکز تلفن

قابلیت های انواع مرکز تلفن

هر مجموعه‌ ای اعم از بهداشتی، تجاری، کاری و یا شرکت و اداراتی که کارمندان زیادی داشته باشند، برای اینکه بتوانند تماس ‌های داخلی و خارجی خود را مدیریت و کنترل کنند؛ به یک مرکز تلفن احتیاج دارند.

مرکز تلفن یکی از مهم‌ ترین تجهیزاتی است که می تواند برای یک مجموعه راه اندازی شود و قابلیت های انواع مرکز تلفن متفاوت است. هر مجموعه باید با توجه به نیازهای خود  به مجموعه خودشان و قابلیت های انواع مرکز تلفن، مدل مرکز تلفن مورد نظر خود را انتخاب نماید. موارد زیادی در انتخاب یک مرکز تلفن دخیل هستند. اما دو فاکتور مهم، ظرفیت شبکه تلفن و هزینه ای که در نظر گرفته اید؛ است. در ادامه به بررسی قابلیت های انواع مرکز تلفن خواهیم پرداخت.

انواع مراکز تلفن

انواع مراکز تلفن

از گذشته دور تاکنون، سانترال یا تلفن های مرکزی به یکی از موثر ترین راههای ارتباطی در سازمان ها یا اداره ها تبدیل شده اند. اما انواع مراکز تلفن شکل قدیمی خود را از دست داده اند. بنابراین انواع مراکز تلفن در بستری جدید به ایجاد ارتباطات می پردازند.

مرکز تلفن آنالوگ (خط PSTN)

خطوط آنالوگ همان امواج آنالوگ هستند و به شکل بسیار ساده‌ ای امواج آنالوگ و سیگنال را دریافت می کنند. در کار های روزمره مثل مکالمه‌ های روزانه این خطوط مناسب بوده و به صورت مستقیم روی خطوط قابل نصب هستند. خطوط آنالوگ ساخته شده از مس، در درجه اول برای ترافیک صوتی، ماشین های فرانک، دستگاه های فکس و PDQ استفاده می شود.  یک خط آنالوگ نیز می تواند به یک مودم برای اتصال به اینترنت از طریق شماره گیری متصل شود. بالا ترین کاربرد این خط در منازل مسکونی است. البته برای منازل مسکونی نیز باید قابلیت های انواع مرکز تلفن در نظر گرفته شود.

قابلیت های مرکز تلفن آنالوگ

مرکز های آنالوگ، بسیار ساده تر از مرکز تماس ویپ است. با استفاده از مرکز تلفن ها، امکان برقراری ارتباط بین کارمندان به صورت رایگان وجود دارد.

  • کاهش هزینه‌های جاری شرکت 
  • صدای زنگ متفاوت
  • سیستم پاسخگویی به صورت خودکار
  • تنظیم حالت روز و شب که برای زمان های مختلف، عملکرد متفاوتی داشته باشد.
  • امکان انتقال تماس هنگام مشغول بودن به داخلی های دیگر
  • ماندگاری این خطوط بسیار زیاد است.
  • این مراکز تلفن امنیت زیادی دارند.

مشکلات رایج با خطوط تلفن PSTN (آنالوگ)

  • تماس‌ های تلفنی به‌ عنوان سیگنال ‌های آنالوگ از سیم مسی عبور می‌ کنند و هر تماس تلفنی به سیم مسی اختصاصی خود نیاز دارد. خطوط مسی می توانند تحت تاثیر ساده ترین چیز ها مانند آب و هوا و گیر کردن خطوط در درختان، قرار گیرند و دچار مشکل شوند. 
  • یکی از مسائل غافلگیرکننده خطوط مس، سرقت است.  آن ها معمولا از جعبه های تلفن و واحدها به سرقت می روند. سارقان مس هر ساله با دزدیدن کابل های مسی مخابراتی و اینترنت، از کابین های محلی باعث ناامیدی در میان جامعه می شوند و ارتباط کاربران را از خانواده و دوستان قطع می کنند.
  • برای راه اندازی مرکز تلفن آنالوگ باید دستگاه اصلی و تجهیزات اولیه خریداری شود که این تجهیزات هزینه های بالایی نیز دارند. مراکز تلفن آنالوگ، پرهزینه تر از بقیه مراکز تلفن است به همین خاطر بهتر است قابلیت های انواع مرکز تلفن در نظر گرفته شود.

مرکز تلفن های دیجیتال

 انتخاب زیادی از فناوری ها برای ارتباطات تجاری و ارائه اینترنت وجود دارد که شامل استفاده از  خط تلفن استاندارد و دسترسی به اینترنت تلفنی تا نصب خط دیجیتال ISDN (شبکه خدمات یکپارچه دیجیتال) می شود. به همین دلیل بهتر است  قابلیت های انواع مرکز تلفن در نظر گرفته شود تا انتخاب بهتری داشته باشیم.
دو نوع انتخاب برای خطوط دیجیتال وجود دارد که شامل  IDSN  وVOIP است. انتخاب بین استفاده از خطوط استاندارد PSTN (آنالوگ) و دیجیتال فقط به قیمت بستگی ندارد. با استفاده از نوع دیجیتال، کسب‌ و کار ها می‌ توانند ویژگی های جدیدی را در سیستم تلفن شرکت ارائه کنند و از برنامه‌ های کاربردی بیش تری استفاده کنند که باعث رشد کسب‌ و کار می‌‌ شود.

  •  ISDN

یک سرویس صوتی و داده با کارایی بالا بوده که برای مشاغل کوچک مناسب است و به کاربر این امکان را می دهد که همزمان دو تماس برقرار کند. از آنجایی که اتصال دیجیتالی است؛ افزایش وضوح برای تماس های صوتی با سرعت 64 کیلوبایت در ثانیه در مقایسه با 56 کیلوبایت با خطوط آنالوگ سنتی، مزیت بیش تری دارد. در نتیجه، فایل‌ های داده و ایمیل‌ های بزرگ‌ تر را می توان با سرعت و امنیت بیش تری ارسال و دریافت کرد. اگر کسب و کار شما نیاز به اتصالات بیش تر دارد؛ می توانید مدار های IDSN بیش تری را به صورت جفت به راه اندازی موجود اضافه کنید و به قابلیت های انواع مرکز تلفن توجه بیش تری داشته باشید.

مزایای ISDN

  1. مزیت اصلی ISDN سرعت 64kbps آن است.  برقراری ارتباط تقریبا آنی است در حالی که با مودم ممکن است زمان ببرد.
  2. سرعت انتقال 64 کیلوبیت در ثانیه در مقایسه با مودم 56 کیلوبیت بر ثانیه
  3. تماس با کیفیت بالاتر
  4. مقرون به صرفه در مقایسه با خطوط آنالوگ متعدد.

 معایب ISDN

برای اتصال به تجهیزات دیجیتال خاصی نیاز دارد.

خطوط voip

 به طور سنتی، سیستم های تلفن قدیمی استاندارد برای انتقال ترافیک صوتی بودند.  با این حال، با ظهور پهنای باند فوق سریع، بهبود قابلیت های انواع مرکز تلفن و امکان اتصال همیشه به خانواده و دوستان، از طریق اینترنت ایجاد شد. پروتکل ایجاد شده برای انتقال ترافیک صوتی از طریق یک خط داده، SIP Trunking نامیده می شود.

یک SIP Trunk به طور سنتی به اتصال پهن باند کسب و کار متصل می‌ شود تا با شبکه ارائه‌ دهندگان خدمات ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، یک تجارت می تواند خطوط تلفن سنتی را با یک سیستم تلفن VOIP متصل به SIP ترانک و مسیریابی از طریق اینترنت جایگزین کند. اگرچه SIP Trunking با یک سیستم تلفن VOIP بهترین کار را می کند، اما می تواند با یک سیستم تلفن قدیمی از طریق یک SIP Gateway کار کند. دروازه SIP می تواند به عنوان یک پل برای تبدیل اتصال تلفن استاندارد به VOIP و بالعکس عمل کند. این کار می تواند به جای سرمایه گذاری در یک زیرساخت کاملا جدید مخابراتی، برای یک تجارت مقرون به صرفه تر باشد.

مزایای ویپ voip 

  • کاهش هزینه‌ های ارتباطی
  • افزایش دسترسی ‌های ارتباطی
  • پورتابل بودن
  • کیفیت صدای بهتر
  • پشتیبانی بالا
  • مراکز تلفن تجاری و غیرتجاری 
  • مرکز تلفن تجاری

مجموعه های کوچکی در یک کسب و کار که مین اعضای مجموعه ارتباط برقرار می کند؛ مرکز تلفن نام دارد و استفاده آن در مشاغل مختلف نیازمند مراکز  تلفن تجاری است. اما برای انتخاب نوع آن باید به قیمت، ظرفیت مرکز تلفن و نوع کاربردی که دارد؛ دقت کنید. 

انواع مرکز تلفن تجاری

IP-Based PBX های تجاری در این مراکز تلفن جهت راه اندازی شبکه باید بابت تمام تجهیزات، امکانات و مواردی که الزامی است، مبلغی را هزینه کرده و تجهیزات مورد نظر را خریداری کنید. این تجهیزات به صورت کارت یا لایسنس مثل Panasonic(TDE,NS), Cisco ,… در اختیار شما قرار می گیرد. 

مزایای مرکز تلفن تجاری 

  • کیفیت بالای تجهیزات مراکز تجاری 
  • قابلیت انتخاب در سرور، رم یا حافظه 
  • امکان انتخاب میزان امنیت مرکز تلفن

تفاوت مرکز تلفن تجاری و غیر تجاری IP-Based PBX 

هنگام انتخاب مرکز تلفن بهتر است قابلیت های انواع مرکز تلفن در نظر گرفته شود. مثلا در مراکز تلفن غیر تجاری، تجهیزات را به صورت نرم افزار یا فایل ISO به شما ارائه می‌ دهند. اما در مراکز تجاری این تجهیزات به صورت کارت یا لایسنس در اختیار شما قرار می گیرد.

در  مرکز تلفن های غیر تجاری به صورت رایگان، امکانات زیادی در اختیار شما قرار می دهند  که بعد از نصب نرم افزار می توانید از این قابلیت ها استفاده کنید. اما در مراکز تلفن تجاری جهت راه اندازی شبکه باید بابت تمام تجهیزات، امکانات و مواردی که الزامی است؛ مبلغی را هزینه کرده و تجهیزات مورد نظر را خریداری کنید.

مراکز تلفن تجاری قابلیت این را دارند که امنیت آن ها قابل سطح گذاری باشد اما چنین امکانی در مراکز غیر تجاری وجود ندارد. یکی از ویژگی های مثبت خطوط غیر تجاری و مراکز تلفن تجاری این است که توانایی استفاده از بسترهای قدیمی و بسترهای جدید(ویپ) را در کنار هم فراهم می کند که بهتر است قبل از انتخاب به قابلیت های انواع مرکز تلفن توجه شود.

سخن پایانی

همان طور که می دانید، ارتباطات و چگونگی برقراری ارتباطات از حیاتی ترین عوامل در کسب و کار های امروزی است و برای هر شرکت، سازمان و اداره این موضوع اهمیت دارد‌  که چگونه کارمندان با یکدیگر یا با مشتریان، ارتباط برقرار می کنند و به دنبال جدیدترین و خاص ترین روش های ارتباطی هستند. به همین دلیل بهتر است از بهترین و مناسب ترین ابزار با توجه به شرایط و نیاز خود و قابلیت های انواع مرکز تلفن استاده کنند تا مرکز تلفنی و ارتباطات بهتری داشته باشند.
 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی