مشتری عزیز به علت نوسانات ارز،برای قیمت و موجودی روز تماس بگیرید

سبد خرید

نصب سانترال پاناسونیک

نصب سانترال پاناسونیک

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه ارتباطات و نیاز به انجام کارها به صورت غیرحضوری و تلفنی، استفاده از دستگاه تلفن سانترال پاناسونیک ارتباطی مقرون به صرفه را در بین واحد ها و شعبات ایجاد می کند.

دستگاه سانترال در مراکز اداری، سازمانی و تجاری نقش بسیار مهمی دارد. این سازمان ها و مجموعه ها جهت مدیریت ارتباطات تلفنی و خطوط شهری، به راه اندازی یک مرکز تلفن نیاز دارند. در واقع می توان گفت که سانترال یا همان PBX، هسته اصلی این مراکز به حساب می آید.

سانترال پاناسونیک چیست

دستگاه سانترال به عنوان هسته اصلی یک مرکز تلفن به حساب می آید. خطوط شهری مجموعه، به این دستگاه وارد شده و تبدیل به داخلی های بخش های مختلف و کارمندان می شوند. در زمینه طراحی و ساخت این دستگاه ها، پاناسونیک در صدر تمامی برند ها قرار دارد. سانترال های پاناسونیک از جنبه های متفاوت دسته بندی می شوند. یکی از این جنبه ها، بر اساس ظرفیت می باشد که به دو دسته سانترال های پرظرفیت و سانترال های کم ظرفیت تقسیم می شوند.

برای مجموعه های کاری کوچک و متوسط، سانترال های کم ظرفیت پاناسونیک یک انتخاب عالی می باشند. به عنوان مثال می توان به مدل های سری TES اشاره کرد. از طرفی برای سازمان ها، شرکت ها و ادارات بزرگ، سانترال های پرظرفیت پاناسونیک انتخابی درست می باشد. از مهم ترین سری های سانترال پرظرفیت پاناسونیک می توان به TDA، TDE و NS اشاره کرد.

آشنایی با نصب سانترال پاناسونیک

آشنایی با نصب سانترال پاناسونیک

نصب دستگاه سانترال اولین قدم در راه اندازی یک مرکز تلفن می باشد. نکاتی در هنگام نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک وجود دارد که توجه به آن ها بسیار حائز اهمیت است.

  • محل نصب سانترال پاناسونیک

مهم ترین و اولین نکته جهت نصب تلفن سانترال، انتخاب محلی مناسب جهت نصب، محل نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک می باشد. باید از کف زمین فاصله مناسبی داشته باشد تا رطوبت و گرد و خاک کم تری به آن منتقل شود. بهترین محل برای نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک، روی دیواری با فاصله یک متری از زمین و سطحی مسطح می باشد. البته لازم به ذکر است که این محل باید به دور از هرگونه وسایل حرارتی و رطوبت باشد.

  • تهیه نقشه سیم کشی سانترال

نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک به درستی، نیازمند نقشه مخابراتی صحیح می باشد که در این مرحله باید به تهیه نقشه سیم کشی سانترال پرداخته شود. اولین قدم در تهیه این نقشه تعیین یک مسیر خطوط مخابراتی از ورودی مخابرات تا سانترال و کاربران می باشد. پس از مشخص کردن مسیر، نیاز به یک نقشه کامل شامل رنگ بندی خطوط مخابراتی، شماره خط و رنگ بندی کابل های داخلی است. باید به تفکیک رنگ، در هر نقطه ای که اتصالی مانند پست و ترمینال وجود دارد؛ زوج سیم های ورودی و خروجی و شماره هر پورت را در نقشه درج کرد. نقشه مخابراتی مورد نظر پس از برنامه ریزی مرکز، تعیین زنگ خور ها و سطح دسترسی کاربران تکمیل می شود.

  • سیم بندی داخلی و آرایش پست

از دیگر نکات مورد اهمیت در نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک به صورت صحیح، نحوه سیم بندی داخلی ها می باشد که لازم است با دقت زیادی صورت بگیرد. زوج سیم های مربوط به داخلی ها را باید با در نظر گرفتن رنگ بندی کابل مخابراتی و نوع داخلی که بین دیجیتال، آنالوگ یا هایبرید متغییر است، از مرکز تلفن تا کابل آنفولان و بعد تا پست مخابراتی و در نهایت از پست تا پریز کاربر آرایش داده شود. یک زوج سیم دارای دو رشته سیم برای داخلی های آنالوگ و دیجیتال کشیده می شود. دو زوج سیم نیز برای داخلی های هایبرید که زوج اول برای بوق و زوج دوم برای دیتا است. در نهایت سیم ها در پریزهای تلفن قرار می گیرد. به این صورت که برای داخلی های هایبرید دو رشته بوق در دو پین مرکزی و دو رشته دیتا در دو پین کنار پریز تلفن و برای آنالوگ و دیجیتال نیز در دو پین مرکزی بسته می شود.

  • برنامه ریزی و تنظیمات سانترال

در این مرحله از نصب و راه اندازی تلفن سانترال، برای برنامه ریزی دقیق تماس ها می توان از دو روش برنامه ریزی استفاده کرد. روش اول برنامه ریزی از طریق گوشی های اپراتوری و کدهای برنامه ریزی می باشد. روش بعدی برنامه ریزی به وسیله کنسول های نرم افزاری ارتباط کامپیوتر با سانترال است. 

  • برقراری ارتباط و اتصال خطوط

در این مرحله باید خطوط شهری را به روی ترمینال تلفن متصل کرد. این امکان نیز وجود دارد که خطوط شهری و داخلی مدنظر را از روی کارت سانترال به خط های درون مجموعه مرتبط نمود.

  • تجهیزات جانبی سانترال پاناسونیک

در این مرحله از نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک باید بر اساس دفترچه راهنمای دستگاه و دستورالعمل های آن عمل کرد. ابتدا پایه های یا پیچ های لازم را به روی دیوار قرار دارده و پس از آن مرکز تلفن را در مکان خود قرار دهید. در صورت وجود تجهیزات جانبی مانند موزائیک پشت خط، باتری بکاپ و غیره، باید دستگاه در محل خود قرار گرفته و به سانترال متصل شود.

  • انجام تنظیمات سانترال

در این قسمت باید یکی از دو روش برنامه ریزی تلفنی و یا کامپیوتری را انتخاب کرد. پس از انتخاب روش برنامه ریزی جهت نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک، باید فرایند انجام تنظیمات را طبق دفترچه راهنمای برنامه ریزی شروع کرد. ابتدا تنظیمات عمومی که شامل تاریخ سیستم، تعیین شماره و نام داخلی ها می باشد را باید انجام داد. سپس باید خطوط شهری روی سیستم، دسته بندی شده و بر اساس نیازمندی، سطح دسترسی و زنگ خور هر خط شهری برای داخلی های مختلف توسط کارفرما تنظیم شود.

  • نحوه کابل کشی در زمان نصب سانترال

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در زمان نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک مورد توجه قرار بگیرد؛ رعایت کابل کشی اصولی می باشد. پس از نصب دستگاه سانترال در محل تعیین شده، نوبت کابل کشی های مورد نیاز است. برای شروع باید دستگاه سانترال به خطوط شهری مخابرات وصل شوند که این کار توسط کابل های مخصوص مخابرات انجام می شود. انتقال اطلاعات و دیتای آنالوگ توسط کابل مخابرات انجام می شود که دارای دو نوع فیبر نورس و کابل مسی می باشد. 

از طرفی دیگر، خطوط داخلی نیز باید از دستگاه تا میز هر کارمند کشیده شود. پس از مشخص کردن نوع داکت در هر محدوده و همینطور نوع سیمی که باید استفاده شود؛ حال باید سیم کشی با کم ترین متراژ برای هر کاربر را مشخص نمود. در واقع باید مشخص کرد که چگونه سیم کشی با کم ترین متراژ برای هر کاربر را انجام دارد تا کم ترین هزینه را داشته باشد. 
بهترین راه حل اندازه گیری با متر یا به صورت چشمی می باشد. برای ارتباطات مخابراتی به صورت معمول از کابل های چند زوجی استفاده می شود. در کابل هایی که دارای تعداد زوج بالا می باشند، هر 25 زوج در یک گروه با نوار رنگی که دور آن ها پیچیده شده، دسته بندی می شوند. این کابل ها از 1 زوج نیز شروع می شوند.

انواع کابل مخابراتی

کابل های مخابراتی که وظیفه انتقال اطلاعات را دارند در دسته بندی کابل های ارتباطی قرار می گیرند. با توجه به طبقه بندی که برای این کابل ها در نظر گرفته شده، در دو دسته کابل مسی و نوری تقسیم می شوند. کابل های مخابراتی مسی که جنس مغزی های آن ها از مس می باشد؛ به دو نوع هوایی و زمینی تقسیم می شوند. کابل های مسی هوایی به دلیل قرار گیری در معرض نور خورشید و بارندگی، دارای یک روکش است. این روکش به مقاومت کابل در محیط های مختلف کمک می کند و باعث دوام بالای آن در سال های متوالی می شود. کابل های زمینی برای محیط های داخلی استفاده می شوند و با توجه به خصوصیاتی که دارند قابلیت خمش بالایی نیز دارند.

کابل های فیبر نوری سرعت بالاتری در انتقال دیتا و اطلاعات دارند و از رشته های باریک از جنس سیلیکا یا پلاستیک ساخته شده اند. با توجه به نوع کاربرد این کابل ها، در انواع مختلفی برای داخل و خارج ساختمان تولید می شوند. 

کابل های فیبر نوری که در بیرون از ساختمان استفاده می شوند؛ معمولا مقاومت بیش تری در برابر آتش سوزی و رطوبت دارند. با توجه به محدودیت های محیط های داخلی کابل های نوری مورد استفاده در این محیط باید انعطاف بالایی داشته باشند. همچنین این کابل ها جهت ایمنی بالا تر باید فاقد روکشی با مواد سمی و هالوژن باشند.

نحوه نصب سانترال پاناسونیک

همانطور که گفته شد اولین گام برای راه اندازی مرکز تلفن، اتصال خطوط شهری به دستگاه سانترال می باشد. شیوه سوکت زدن خطوط شهری همانند خطوط آنالوگ است. به این صورت که سوکت تلفن در سوراخ های میانی قرار گرفته و محل نصب این خطوط در سانترال با عبارت CO مشخص شده است. پس از آن نوبت راه اندازی داخلی ها می باشد. با توجه به نوع داخلی که آنالوگ، دیجیتال یا هایبرید است؛ کابل و رشته سیم مورد نیاز، بین خروجی دستگاه سانترال و تلفن سانترال برقرار می شود. 

بعد از نصب کردن سوکت های خطوط داخلی به دستگاه سانترال، با زدن دکمه پاور سانترال آن را روشن کرده و پس از روشن شدن چراغ دستگاه و کنترل داخلی ها، نوبت برنامه ریزی می باشد. برنامه ریزی دستگاه نیز با دو روش با کامپیوتر یا با استفاده از یکی تلفن مدیریتی صورت می گیرد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شده است که تا حدود زیادی با نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک آشنا شوید. ولی باز هم توصیه می شود این کار را به متخصصان سپرده و آن را شخصا انجام ندهید. راه اندازی مرکز تلفن و در راس آن نصب و راه اندازی سانترال پاناسونیک نیازمند داشتن دانش، تخصص و تجربه کافی می باشد. علاوه بر آن هر گونه اشتباه یا خطا در این مسیر، ممکن است منجر به پرداخت هزینه های سنگین شود.
 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی