مشتری عزیز به علت نوسانات ارز،برای قیمت و موجودی روز تماس بگیرید

سبد خرید

راه اندازی تلفن ویپ

راه اندازی تلفن ویپ

یکی از مهم ترین تکنولوژی های حال حاضر که شاهد آن هستیم؛ سیستم تلفنی بر بستر شبکه یا VOIP می باشد. هر روزه به تعداد کسب و کارهایی که به راه اندازی تلفن ویپ می پردازند، افزوده می شود.

 امکانات پیشرفته این فناوری در کنار صورت حساب ماهیانه ارزان تر، باعث جذاب تر شدن آن برای هر حرفه ای شده است. با این حال هنوز مشاغلی هستند که از تغییر و جا به جایی سیستم مخابراتی سنتی به این فناوری مدرن شک و تردید دارند. آن ها فکر می کنند که راه اندازی آن کاری زمان بر، چالش برانگیز و پرهزینه است. 

ویپ یا Voice Over IP به تکنولوژی و سرویس هایی اشاره دارد که انتقال صدا و مکالمات تلفنی را با استفاده از بستر شبکه و یا اینترنت امکان پذیر می کنند. در این سیستم، تماس های تلفنی بصورت دیجیتال و به وسیله پروتکل TCP/IP در بستر شبکه انجام می شود. محدوده جغرافیایی در ارتباطات تلفنی VOIP مطرح نمی باشد و تنها لازمه آن، ارتباط شبکه ای پایدار بین دو یا چند نقطه است.

راه اندازی تلفن ویپ به چه صورت است

راه اندازی تلفن ویپ به چه صورت است

به صورت کلی راه اندازی تلفن ویپ نیازمند فراهم کردن زیرساخت ها و یکپارچه سازی شبکه می باشد. سرور ویپ پس از نصب تجهیزات پسیو شبکه و راه اندازی بستر اولیه، نیازمند یک مرکز مدیریت کننده جهت تامین نیازهای مجموعه از جمله دسته بندی اطلاعات، تماس و پردازش می باشد. 

مرحله بعدی، نیاز به سیستم عاملی است که بتواند تمامی تماس های تحت شبکه را مدیریت کند. در صورتی که سرور در شبکه سازمان مورد نظر وجود داشته باشد؛ می توان از همان سرور برای نصب این سیستم عامل استفاده کرد. در غیر این صورت، به تعداد کاربران مجموعه به کیس کامپیوتر نیاز است.

جهت استفاده از این سیستم و مکالمه کاربران، نیاز به تلفن های تحت شبکه می باشد. البته می توان با خرید هدست ویپ و نصب نرم افزار تلفن روی کامپیوتر، از خریداری این تلفن ها صرف نظر کرد. استفاده از یک مودم برای انتقال خطوط در صورت استفاده مجموعه از خطوط 4 یا 5 رقمی سیپ ترانک مخابراتی، ضروری است. همچنین پس از اتمام تمامی مراحل ابتدایی، جهت رفع تمام نیازهای مجموعه و کسب نتیجه ایده آل، به یک متخصص جهت راه اندازی تلفن ویپ نیاز دارید.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سیستم ویپ

چند مورد از تجهیزات مورد نیاز نرم افزاری و سخت افزاری جهت راه اندازی سیستم ویپ:

  • خطوط آنالوگ

خطوط آنالوگ همان خطوط تلفنی شهری هستند که در حال حاضر از آن ها استفاده می کنیم. در صورتی که سازمان یا مجموعه ای مجهز به خطوط تلفنی بوده و اکنون قصد راه اندازی سیستم ویپ را داشته باشد، نیازی به صرف هزینه بیش تر ندارد. زیرا با استفاده از یک دستگاه گیت وی (Gateway) می توان داده های آنالوگ را به سیگنال های دیجیتال تبدیل کرد تا برای سیستم ویپ قابل درک باشند.

  • خط سیپ ترانک

قبل از روی کار آمدن خط سیپ ترانک، شرکت ها و سازمان ها برای استفاده از چنین فناوری، باید دارای چند خط شهری باشند. یعنی اگر شرکت شما دارای یک خط شهری بود؛ استفاده از خدمات VOIP برای شما چندان به صرفه نیست. با روی کار آمدن خطوط جدید به نام سیپ ترانک، نگرانی ها بابت این موضوع از بین رفت. این خطوط نسبت به خطوط شهری دارای مزایای بیشتری بوده و به صرفه تر هستند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  1. کاهش هزینه های سخت افزاری و عدم نیاز به دستگاه گیت وی
  2. مکان جا به جایی آسان
  3. بهره مندی از چندین خط متفاوت با خریداری یک خط

 

  • گیت وی

همانطور که قبل تر گفته شد، گیت وی دستگاهی جهت تبدیل سیگنال های آنالوگ به سیگنال های دیجیتال و قابل درک ویپ می باشد. جهت راه اندازی سیستم ویپ، خطوط شهری باید به گیت وی متصل باشند. نکته قابل ذکر این است که تعداد پورت های دستگاه باید با تعداد خطوط تلفن شهری مطابق باشند. به عنوان مثال اگر شرکت دارای 6 خط شهری است، گیت وی نیز باید از 6 پورت مناسب پشتیبانی کند.

  • زیر ساخت شبکه

برای راه اندازی سیستم ویپ یا استفاده از خدمات شبکه، در ابتدا باید زیر ساخت های مورد نیاز ایجاد شود. در واقع منظور از زیر ساخت شبکه همان کابل کشی می باشد. از دیگر موارد مورد نیاز جهت ایجاد زیر ساخت مناسب شبکه می توان به پچ پنل، پهنای باند، کیستون، پچ کورد، رک و ... اشاره کرد. البته امروزه اغلب شرکت ها و سازمان ها دارای یک ارتباط و کابل کشی شبکه مناسب هستند؛ از همین رو با استفاده از همین بستر می توانند جهت راه اندازی ویپ اقدام کنند.

  • سرور

تمامی موارد که جهت راه اندازی سیستم ویپ گفته شد؛ بدون وجود یک کیس کامپیوتر که به صورت 24 ساعته فعال باشد، امکان پذیر نیست. به صورت کلی یک پردازنده و هارد معمولی به همراه یک رم 4 گیگابایتی می تواند به خوبی کار کند. البته سیستمی که قرار است فناوری ویپ به روی آن نصب شود؛ باید اختصاصی برای همین کار باشد و برای دیگر فعالیت ها استفاده نشود. در نهایت چیزی که مهم است؛ میزان استفاده از این نوع سیستم می باشد که باید زیر ساخت سخت افزاری سرور با توجه به آن آماده شود.

  • تلفن آی پی

جهت برقراری ارتباط از طریق سیستم ویپ، نیاز به یک دستگاه خاص که علاوه بر اتصال به شبکه، امکان پشتیبانی از داده های دیجیتال را داشته باشد؛ بدیهی است. این ابزار یعنی تلفن تحت شبکه یا IP، یکی دیگر از زیر ساخت های شبکه است که معمولا با نام sip phone نیز شناخته می شود. برخی از این تلفن ها قابلیت انتقال تصویر و ویدیو را داشته و می توان از آن ها جهت تماس تصویری و برگزاری ویدیو کنفرانس ها استفاده کرد. 

  • اینترنت

بسیاری از افراد تصور می کنند که محور اصلی فعالیت سیستم ویپ بر اساس اینترنت می باشد، در حالی که اصلا اینطور نیست. بلکه تنها در برخی مواقع نیاز به دسترسی به اینترنت وجود دارد.

راه اندازی ویپ سیسکو چگونه است؟

راه اندازی ویپ سیسکو چگونه است؟

نرم افزارهای زیادی با گسترش چشمگیر سیستم عامل های اوپن سورس و همچنین Linux Base، در جهت توسعه ارتباط تلفنی از طریق اینترنت طراحی شده است. سافت سوییچ Asterisk و سوییچ نرم افزاری شرکت سیسکو، از مهم ترین سافت سوییچ هایی می باشند که می توان به آن ها اشاره کرد.

سیسکو یکی از شرکت های قدرتمند در زمینه ارائه و پشتیبانی تجهیزات شبکه به صورت نرم افزاری و سخت افزاری می باشد. نصب و راه اندازی ویپ سیسکو، با نام CUCM شناخته شده که به صورت معمول یک نرم افزار است و به روی سرور نصب می شود. 

معمولا این سیستم برای سازمان ها و مجموعه های بزرگ، نصب و راه اندازی می شود. نوع دیگری از سیستم VOIP که برای سازمان های کوچک کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد؛ با نام Call Manager Express یا CME است.

به نظر می رسد راه اندازی تلفن ویپ سیسکو به نسبت راه اندازی سیستم تلفنی Asterisk یک سری محدودیت ها برای کاربران به وجود آورد. زیرا ویپ سیسکو از پروتکل اختصاصی شرکت سیسکو استفاده می کند و تقریبا اغلب تلفن های تحت شبکه مورد استفاده فقط از این پروتکل پشتیبانی می کنند. اغلب روترهای شرکت سیسکو دارای قابلیت راه اندازی ویپ می باشند. اما به صورت کلی استفاده از سافت سوییچ Asterisk مناسب تر است.

راه اندازی ویپ با سانترال چگونه است؟

دستگاه های سانترال عرضه شده به بازار، اغلب تحت برند کمپانی پاناسونیک قرار دارند. عملکرد دستگاه های سانترال به صورت کلی متکی بر سخت افزار بوده و فناوری VOIP یک سیستم نرم افزار محور است. در نتیجه راه اندازی ویپ با سانترال کار سختی به نظر می رسد. تنها با انجام یک کار، دستگاه سانترال توانایی برقراری ارتباط با سرور ویپ را دارد. این کار در صورت استفاده از دستگاه های سانترالی که قابلیت پشتیبانی از کارت های ارتباطی سرور ویپ را داشته باشند؛ امکان پذیر است.

راه اندازی ویپ با مودم ADSL

مودم ADSL همانطور که می دانید هم کاربرد سوییچینگ و هم کاربرد روتینگ دارد. با این حال راه اندازی ویپ با مودم ADSL تقریبا کاری غیر ممکن می باشد. اما از آنجایی که بستر خطوط دیجیتال یا همان SIP Trunk به سرعت در حال جا به جایی با خطوط آنالوگ هستند؛ این امر امکان پذیر می شود. 

کاربران تنها زمانی می توانند برای راه اندازی تلفن ویپ از طریق مودم ADSL اقدام کنند که خطوط تلفن آن ها بر بستر SIP Trunk باشند. به دلیل اینکه مودم های ADSL نیز از همین بستر برای برقراری ارتباط اینترنتی بهره می برند. بنابراین شما می توانید از مودم ADSL علاوه بر اینترنت، جهت بهره گیری از خدمات SIP Trunk نیز استفاده کنید. در این صورت مودم ADSL میان مجموعه و ISP، نقش یک دروازه ارتباطی را دارد.

نحوه راه اندازی ویپ و نصب آن

نحوه راه اندازی تلفن ویپ با توجه به نیازمندی هر سازمان و شرکت، ممکن است کمی متفاوت باشد. ویپ در هر سازمان، با توجه به حجم تماس ها و امکاناتی که هر سازمان به آن نیاز دارد، دسته بندی متفاوتی دارد. اما به صورت کلی نحوه راه اندازی تلفن ویپ به این صورت است که پس از خرید خطوط تلفن، تجهیزات سخت افزاری و آماده کردن شبکه برای یکپارچه سازی ویپ، نرم افزاری که به عنوان سرور ویپ عمل می کند؛ روی سیستم نصب می شود. 

پس از آن تمام تنظیمات اعمال شده و از طریق این نرم افزار یک یوزرنیم و پسورد مشخص برای کاربر تعریف شده تا بتواند ویپ را مدیریت کند. مراحل نصب و راه اندازی تلفن ویپ در سازمان، نیازمند هموار سازی بستر های مخابراتی نظیر خطوط شهری، خطوط سیپ ترانک و ... می باشد. یکی از موارد که باید بر اساس نیاز سازمان طراحی گردد؛ بستر شبکه داخلی یا همان LAN است. 

همچنین مواری مانند POE بودن، تعداد پورت سوئیچ ها، نوع کابل، پورت گیگ و ... باید مورد توجه قرار بگیرد. پس از نصب زیر ساخت کابلی شبکه، راه اندازی DHCP از مواری است که باید به درستی پیاده سازی شود. پس از آن و اطمینان از آماده بودن خطوط تلفن که به صورت آنالوگ، دیجیتال یا سیپ ترانک می باشند؛ باید یکپارچه سازی ویپ انجام شود. بعد از راه اندازی کامل بستر شبکه، بررسی نیازمندی ها و انتظارات کسب و کار از سیستم تلفنی ویپ، مهم ترین کار است. 

بهترین شرکت برای خرید تلفن ویپ و راه اندازی آن کدام است؟

در چند سال اخیر در ایران هم سرویس های تلفنی ویپ رایج شده و بسیاری از سازمان های کوچک و بزرگ از این فناوری برای ارتباطات خود استفاده می کنند. اکثر شرکت های خریداری و راه اندازی تلفن ویپ به صورت یکسان کار می کنند اما تفاوت در کیفیت، قیمت و امکاناتی است که در اختیار کاربران قرار می دهند. از بهترین شرکت ها برای خرید و راه اندازی تلفن ویپ می توان به آی پی سورنا اشاره کرد. 

در این مطلب سعی شده با نحوه راه اندازی تلفن ویپ آشنا شوید. بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات ممکن همواره یکی از مهم ترین اصول موفقیت کسب و کارها است. حال اینکه این فناوری بتواند علاوه بر کاربردی که دارد؛ هزینه ها را تا حد امکان کاهش دهد یک امتیاز عالی است. بنابر این راه اندازی تلفن ویپ برای یک سازمان یا شرکت یک فرصت طلایی می باشد. در بخش محصولات وبسایت ما، تلفن های ویپ را جستجو کنید و مناسب ترین مدل را با قیمتی مناسب و کیفتی عالی سفارش دهید. 
 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی