مشتری عزیز به علت نوسانات ارز،برای قیمت و موجودی روز تماس بگیرید

سبد خرید

تلفن سانترال چیست

تلفن سانترال چیست

اگر صاحب کسب و کار خود هستید، شما به یک سیستم ارتباطی مناسب نیاز دارید اما پیش از آن باید بدانید که تلفن سانترال چیست و چطور کار می کند.

پیش از شناخت تلفن سانترال با مفهوم سانترال آشنا شوید؛ سانترال به عنوان یک سرور در مرکز تجهیزات مخابراتی قرار می گیرد و تمام تجهیزات برای ارائه هر گونه خدمات به این سرور متصل می شوند. دستگاه تلفن سانترال به عنوان مهمترین تجهیزات مخابراتی در سیستم مرکز تماس قرار می گیرد. با توجه به تعداد کارمندان ، گستردگی ارتباطات در محیط کاری و ظرفیت دستگاه سانترال می توانید تلفن سانترال متناسب با سطح نیاز خود را انتخاب کنید.

به دلیل اهمیت ارتباط در میان کارمندان و مراجعین کسب و کار، مدیران و صاحبان کسب و کار برای گسترش ارتباط سالانه هزینه های بالایی را پرداخت می کردند. با ورود تلفن های سانترال و گسترش تکنولوژی و فناوری در سیستم های مرکز تماس، امکان برقراری ارتباط درون سازمانی و برون سازمانی با کمترین هزینه ایجاد شد. با تلفن های سانترال امکان برقراری ارتباط به صورت همزمان ، انتقال پیام ، ایجاد صف برای مدیریت مخاطبین و در نهایت افزایش کیفیت ارتباط فراهم شده است. هر سازمان یا کسب و کار با توجه به سطح نیاز خود باید تجهیزات مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

تلفن سانترال با دیگر انواع دستگاه های تلفن تفاوت دارد. نوع کاربری آن ، شیوه نصب و پیاده سازی و دیگر موارد از جمله دلایل تفاوت آن با تلفن های خانگی است. در واقع تلفن های سانترال تنها امکان نصب و راه اندازی در سیستم های مرکز تماس را دارند. برای استفاده از تلفن های سانترال به دستگاه های سانترال نیاز است. به بیان دیگر تلفن سانترال مورد نظر شما باید قابلیت اتصال به دستگاه سانترال را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اگر دوست داشتید بدانید چطور باید با دستگاه سانترال کار کرد مقاله راهنمای کار با دستگاه سانترال پاناسونیک را مطالعه کنید.

 

تلفن سانترال و ثابت چه تفاوتی باهم دارند

به طور قطع تلفن های ثابت با تلفن های سانترال تفاوت های بسیاری دارند اما مهمترین دلیل که این دو دستگاه ارتباطی را از یکدیگر متمایز می کند، مدیریت حجم بالای مکالمات با بالاترین کیفیت و بازدهی است. با وجود اینکه نصب و راه اندازی تلفن سانترال به تجهیزات بیشتر نسبت به تلفن ثابت نیاز دارد اما به دلیل ارائه جدید ترین تکنولوژی ها و فناوری ها ، استفاده از تلفن های سانترال مقرون به صرفه است. در ادامه به بررسی برخی از تفاوت های تلفن سانترال و ثابت می پردازیم.

  • مدیریت مکالمات

با استفاده از دستگاه های تلفن سانترال هر مخاطب می تواند به اپراتور مربوطه متصل شود. بر روی دستگاه های تلفن سانترال کلید های برنامه ریزی قرار دارد تا کاربر بتواند تنظیمات مورد نظر خود، اعم از تعریف شماره تلفن داخلی را اعمال کند. مراجعین پس از برقراری ارتباط می توانند از طریق شماره تلفن داخلی به اپراتور مورد نظر متصل شوند.

  • نصب و راه اندازی

اولین و بزرگترین تفاوت میان تلفن سانترال و تلفن ثابت در شیوه نصب و راه اندازی آن ها است. نصب و راه اندازی تلفن سانترال تنها با وجود دستگاه های سانترال و دیگر لوازم جانبی انجام می شود. یکی از دلایل مهم برای دریافت مشاوره پیش از خرید، انتخاب کالای متناسب با سیستم مخابراتی است. تلفن سانترال مورد نظر شما باید قابلیت سازگاری و اتصال به دیگر تجهیزات مخابراتی را داشته باشد. علاوه بر نصب و پیاده سازی سخت افزاری که معمولا توسط متخصصان فنی انجام می شود، اعمال تنظیمات نرم افزاری بر روی هر کدام از دستگاه های تلفن سانترال از جمله مراحل نصب به شمار می آید.

  • مدیریت و سازماندهی مکالمات

با وجود تلفن های سانترال می توانید مکالمات میان کارمندان که به صورت درون سازمانی است و مکالمات میان کارمندان و مخاطبان را سازماندهی کنید. از جمله تفاوت های مهم میان تلفن های سانترال و ثابت ، کنفرانس تلفن است. کنفرانس تلفنی به مکالمه همزمان میان بیش از دو کاربر گفته می شود. با کنفرانس تلفنی کاربران می توانند با کیفیت مکالمه بالا و با پایین ترین احتمال قطعی ارتباط به صورت همزمان با یکدیگر صحبت کنند.

مزایای تلفن سانترال

اینکه مجموعه کاری شما یک کسب و کار بزرگ و موفق است یا یک کسب و کار کوچک ، در هر حال شما به تعدادی داخلی نیاز دارید. خطوط داخلی اولین و اصلی ترین دلیل برای راه اندازی مرکز تلفن در محیط کار است. در واقع با راه اندازی خطوط داخلی ، هزینه ها کاهش می یابد و مدیریت و سازماندهی ارتباطات درون سازمانی افزایش می یابد. در صورت عدم استفاده از سیستم مرکز تلفن باید از خطوط شهری برای برقراری ارتباطات درون سازمانی استفاده شود که این کار علاوه بر هزینه ی بالا از طرف مرکز مخابرات شهری ارائه تعداد بالای خطوط شهری به یک سازمان امکان پذیر نیست. 
اگر تجربه تماس با یک سازمان یا کسب و کار داشته باشید، احتمالا با منشی تلفن های گویا آشنا هستید. تلفن گویا به نوعی راهنمای مخاطب است تا با کاهش ترافیک خطوط بتواند مخاطب را در کمترین زمان ممکن به اپراتور مورد نظر متصل کند. با کاهش ترافیک خطوط ، کیفیت پاسخگویی افزایش می یابد و کاربران می توانند در مدت زمان کوتاه پاسخگوی مخاطبان بیشتر باشند. در صورتی که دستگاه تلفن سانترال از قابلیت صف پشتیبانی کند، اشغال خطوط به صفر می رسد. با اعمال تنظیمات صف بندی مخاطبان، با توجه به زمان ورود و در صورت عدم پاسخگویی اپراتور، مخاطبان می توانند در صف قرار بگیرند تا در اولین فرصت به اپراتور متصل شوند.

انواع تلفن سانترال

تلفن های سانترال مانند دیگر انواع تجهیزات مخابراتی در انواع گوناگونی طراحی و تولید شدند. این محصولات با توجه به اینکه کدام دسته از نیاز کاربران را رفع می کنند ، قابلیت هایی را ارائه می دهند. برای شناخت بهتر تلفن سانترال باید با انواع آن ها آشنا شوید. در ادامه به بررسی انواع تلفن سانترال می پردازیم.

  • تلفن سانترال آنالوگ

رایج ترین تلفن های که هم در مصارف خانگی و هم در محیط کار مورد استفاده قرار می گیرد، تلفن سانترال آنالوگ است. تلفن های آنالوگ با تمام مراکز تلفن سازگار هستند. با توجه به اینکه این دستگاه های تلفن هزینه کمتری به نسبت تلفن های سانترال دارند اما کیفیت کمترین را به نسبت تلفن های سانترال تحت شبکه ارائه می دهند.

  • تلفن سانترال تحت شبکه

تلفن های سانترال تحت شبکه که در بستر IP و با استفاده از تکنولوژی ها و پروتکل های مخابراتی تحت شبکه کار می کنند، تمام اطلاعات تصویری و صوتی را در بستر شبکه و با کیفیت دیجیتال به دستگاه های مرکز تلفن انتقال می دهند. این دسته از تلفن های سانترال از قابلیت تماس های تصویری به صورت همزمان با چندین کاربر پشتیبانی می کنند. به علت کیفیت بالا اطلاعات احتمال قطع ارتباط کاهش یافته است. برای سازمان ها و کسب و کارهایی که شامل چندین شعبه هستند امکان برقراری ارتباط به صورت رایگان بدون نیاز به خطوط شهری و تنها در بستر شبکه امکان پذیر است.

  • تلفن سانترال هایبرید

تلفن های سانترال هایبرید امکانات بسیاری را در یک سیستم مرکز ارتباطات ارائه می دهند. خطوط داخلی با دو ذوج سیم داخلی متصل می شوند. در واقع امکاناتی اعم از ارسال و دریافت پیام ، گفتگو و مکالمات از طریق تلفن ها سانترال هایبرید قابل برنامه ریزی است. به دلیل قابلیت هایی که دستگاه های تلفن هایبرید ارائه می دهد، این مدل تلفن سانترال در میان بسیاری از کاربران پرطرفدار است.
 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی