مشتری عزیز به علت نوسانات ارز،برای قیمت و موجودی روز تماس بگیرید

سبد خرید

تفاوت هاب، روتر و سوئیچ شبکه به زبان ساده

تفاوت هاب، روتر و سوئیچ شبکه به زبان ساده

در این مقاله به بررسی سه تا از مهمترین تجهیزات شبکه می پردازیم که هر کدام کاربری های متفاوت با قابلیت های متفاوتی را ارائه می دهند.

احتمالا شما هم اصطلاحات هاب ، روتر و سوئیچ شبکه را شنیده باشید و اولین سوالی که به ذهن شما می رسد، فرق بین سوئیچ، روتر و هاب است. برای کسب اطلاع از اطلاعات تخصصی در این زمینه لازم است تا بتوانید با استفاده از تعاریف این مفاهیم تفاوت نوع کاربری تجهیزات شبکه را دریافت کنید.

سوئیچ چیست و چه کاربردی دارد؟

سوئیچ در شبکه های محلی قرار می گیرد و برای اتصال رایانه های تحت شبکه کاربرد دارد. در واقع این دستگاه رایانه ها را به شبکه متصل می کند. با اتصال سوئیچ شبکه امکان انتقال اطلاعات میان دستگاه های رایانه ای ایجاد می شود. بر روی دستگاه های سوئیچ یک مک آدرس قرار دارد که هر کدام از رایانه ها براساس پورت اتصال علامت گذاری می شوند. این سیستم دلیل برتری دستگاه سوئیچ به هاب شده است. با استفاده از مک آدرس داده های ارسالی به سوئیچ به رایانه مورد نظر ارسال می شود سبب کاهش ترافیک می شود.

سوئیچ

هاب چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه هاب مانند سوئیچ امکان اتصال رایانه در شبکه محلی را ایجاد می کند. در واقع هاب مدل قدیمی دستگاه سوئیچ است. روش ارسال داده توسط این دستگاه به صورت broad cast می باشد. داده توسط این دستگاه به تمام رایانه های تحت شبکه ارسال می شود که علاوه بر افت امنیت در شبکه سبب ایجاد ترافیک و اشغال پهنای باند می کند. به دلیل ضعف این دستگاه امکان استفاده از هاب به تنهایی وجود ندارد و کاربران برای رفع ضعف ها، این دستگاه را با دستگاه های دیگر ترکیب می کنند.


مقاله پیشنهادی: 6 مشخصه فنی مهم دوربین مدار بسته


هاب

روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

روتر برای اتصال شبکه ها استفاده می شود. توسط دستگاه روتر چندین شبکه به یکدیگر متصل می شوند و با توجه به آدرس دهی قابلیت ارسال داده در شبکه های مختلف را پشتیبانی می کند. برای درک بهتر روتر می توان به اتصال شبکه محلی به اینترنت اشاره کرد که توسط این دستگاه امکان ارسال اطلاعات به رایانه ها در شبکه های محلی مختلف وجود دارد.


همچنین بخوانید: چگونه فکس ارسال و دریافت کنیم؟


روتر

تفاوت هاب و سوئیچ

از نظر نوع کاربری هر دو دستگاه امکان اتصال تجهیزات تحت شبکه محلی را برعهده دارند اما دستگاه هاب مدل قدیمی دستگاه سوئیچ به شمار می آید. امروزه کاربران به تنهایی از هاب برای اتصال تجهیزات شبکه استفاده نمی کنند. اطلاعاتی که در شبکه میان تجهیزات منتقل می شود با وجود دستگاه هاب به دلیل نوع ارسال که به صورت Broad Cast انجام می شود، امنیت شبکه را کاهش می دهد و سبب افزایش ترافیک می شود. دستگاه سوئیچ با استفاده از مک آدرس می تواند اطلاعات را به رایانه مورد نظر ارسال کند که این امر سبب افزایش امنیت و کاهش ترافیک پهنای باند می شود.


همچنین بخوانید: نحوه کار با تلفن سانترال پاناسونیک


تفاوت سوئیچ و روتر

سوئیچ و روتر از نظر نوع اتصال با یکدیگر متفاوت است. دستگاه سوئیچ تجهیزات تحت شبکه محلی را به یکدیگر متصل می کند در حالی که دستگاه روتر چند شبکه محلی را به یکدیگر متصل می کند. از نظر امنیت و ترافیک پهنای باند این دستگاه از تکنولوژی های روز استفاده می کند و از این نظر مورد تایید کاربران شبکه می باشد.

تفاوت هاب و روتر

تفاوت میان هاب و روتر مانند سوئیچ روتر است با در نظر گرفتن اینکه از دستگاه هاب به دلیل ضعف هایی که دارد و با وجود دستگاه سوئیچ استفاده نمی شود. اما با توجه به نوع کاربری که دارند می تواند برای ارزیابی میزان مصرف حجم اینترنت کاربران از دستگاه هاب استفاده شود. دستگاه روتر برخلاف دستگاه هاب با استفاده از تکنولوژی های روز می تواند چند شبکه محلی را به یکدیگر متصل کند.


مقاله پیشنهادی: ضبط مکالمات در تلفن سانترال


 

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی