مشتری عزیز به علت نوسانات ارز،برای قیمت و موجودی روز تماس بگیرید

سبد خرید

مقایسه و تفاوت ویپ voip و سانترال

مقایسه و تفاوت ویپ voip و سانترال

در این مقاله با تفاوت‌های اصلی سیستم تلفنی voip و سانترال آشنا شوید و با مقایسه این دو سیستم از مزیت‌های سیستم ویپ نسبت به سانترال اطلاعات کامل کسب کنید.

امروزه برای برقراری ارتباطات سازمانی از تجهیزات و تکنولوژی های به روز استفاده می شود. به دلیل اهمیت سیستم ارتباطی، در هر سازمانی با توجه به سطح نیازمندی ها و نوع ارتباطات، مرکز تماس طراحی و پیاده سازی می شود تا از این طریق، برقراری ارتباط و کیفیت مکالمات سازماندهی شود. سازماندهی و مدیریت مکالمات به مدیران کمک می کند تا با هزینه کم میزان بازدهی را افزایش دهند. با گذر زمان توسط متخصصان و طراحان مرکز تماس ، امکانات و قابلیت هایی با تکنولوژی های جدید به مراکز تلفن سانترال و دیگر تجهیزات افزوده شد. از جمله تکنولوژی های جدید، ویپ می باشد که در این مقاله سعی کردیم به بررسی تفاوت سانترال و ویپ بپردازیم.

مقایسه ویپ و سانترال

تفاوت های اصلی سیستم ویپ و سانترال

برای آنکه درک درستی از تفاوت VOIP و سانترال داشته باشید ، باید قابلیت ها و نوع کاربری هر کدام از انواع مرکز تلفن را بشناسید. مرکز تلفن یکی از ضروری ترین تجهیزاتی است که در هر سازمان و مرکز تجاری قرار دارد. این دستگاه می تواند تمام خطوط داخلی و شهری را سازماندهی کند. مرکز تلفن ها به دو دسته سانترال سنتی یا PBX و مرکز تلفن VOIP یا IP-PBX تقسیم می شود. تفاوت VOIP و سانترال در روش انتقال اطلاعات صوتی است. صدایی که توسط کاربر از طریق دستگاه های تلفن و اتصالات مخابراتی منتقل می شود، به صورت آنالوگ است.

تفاوت سانترال و ویپ

داده های صوتی آنالوگ توسط تجهیزات شبکه قابل انتقال نمی باشد. بزرگترین پیشرفت در عرصه ارتباطات برقراری ارتباط و اتصالات در بستر شبکه می باشد. برای استفاده از قابلیت های تحت شبکه باید از تجهیزاتی استفاده کرد که امکان سازگاری داشته باشند. دستگاه مرکز تلفن VOIP می تواند تمام تجهیزاتی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند را به یکدیگر متصل کنند. یکی از مهمترین و کاربردی ترین تجهیزات، تلفن های می باشد. نوع اتصال دستگاه تلفن تحت شبکه از طریق کانکتور اترنت RJ-45 و اتصال تلفن های آنالوگ از طریق کانکتور تلفن استاندارد RJ-11 انجام می شود. برای یادگیری بیشتر میتوانید به مقاله آموزش کار با تلفن سانترال پاناسونیک مراجعه نمایید. 

مزایای ویپ VOIP نسبت به سانترال

یکی از عواملی که سبب شده امروزه کاربران برای توسعه سیستم مرکز تماس از تجهیزات ویپ استفاده کنند. قابلیت ها و مزایای ویپ نسبت به سانترال است. با توجه به تمام قابلیت هایی که یک دستگاه ویپ ارائه می دهد، در ادامه به بررسی مزیت های آن می پردازیم.

1) برقراری ارتباط تحت شبکه: تجهیزاتی که در بستر IP و تحت شبکه کار می کنند، اطلاعات صوتی را که به صورت آنالوگ از انسان منتقل می شود به اطلاعات دیجیتالی تبدیل می کنند. مزایای اصلی دستگاه ویپ هنگام برقراری ارتباط ، استفاده از طریق تجهیزات شبکه مانند اینترنت و برقراری ارتباط از راه دور است که این امر محدودیت ارتباط از طریق کابل را از بین برده است.

2) نصب و پیاده سازی ساده: برای نصب و راه اندازی دستگاه تلفن ویپ و تجهیزات ارتباطی مرتبط با این نوع مرکز تلفن، لوازم جانبی کمتر نیاز است که سبب کاهش هزینه ها در نصب و همچنین نگهداری دستگاه می شود. از جنبه نرم افزاری ، یک متخصص شبکه می تواند تمام مراحل نصب را انجام دهد.

3) کاهش هزینه: مهمترین و تاثیر گذار ترین پارامترها برای انتخاب دستگاه های ویپ و سانترال، برآورد هزینه است. این دستگاه به دلیل نوع اتصالاتی که دارد، سبب کاهش هزینه می شود که برای مدیران و صاحبان کسب و کارها یک مزیت به شمار می آید.

4) یکپارچه سازی در ارتباط و برقراری تماس: دستگاه ویپ به دلیل اینکه در بستر آی پی کار می کند، با استفاده از نرم افزارها و تکنولوژی های روز دنیا امکان انتقال اطلاعات به صورت یکپارچه را پشتیبانی می کند. برای سازمان ها و مراکز تجاری که به صورت چند شعبه اداره می شوند، یکپارچه سازی شعب به کاربران کمک می کند تا با کمترین هزینه تمام شعب را مدیریت و سازماندهی کنند.

VOIP


بیشتر بدانید: آموزش نصب باتری سانترال پاناسونیک


 

5) برقرار ارتباط با تلفن های نرم افزاری: این قابلیت سبب می شود تا کاربران بتوانند از طریق نرم افزار ها با خطوط تعریف شده بر روی مرکز تلفن با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.

6) ارتباط از طریق خطوط سیپ ترانک: با استفاده از دستگاه های ویپ امکان اتصال به خطوط 4 یا 5 رقمی فراهم می شود. در واقع این امکان تنها از طریق سیپ ترانک امکان پذیر است که مرکز تلفن های ویپ با کمترین هزینه و کمترین تجهیزات از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

7) خطوط داخلی راه دور: برای سازمان هایی که همزمان با چند شعب در تماس هستند، امکان برقراری ارتباط توسط خطوط داخلی در شعب های گوناگون در سرتاسر جهان امکان پذیر است.

8) کیفیت تماس: یکی از ویژگی های برقراری تماس از طریق تجهیزات تحت شبکه ویپ است، کیفیت صدای HD می باشد.

9) افزایش امنیت: به طور کلی در صورتی که سیستم های مرکز تماس ویپ از طریق تجهیزات شبکه به جزء اینترنت ارتباط برقرار کنند، در یک سیستم مخابراتی داخلی خطر هک شدن وجود ندارد. در صورتی که کاربران تصمیم به برقراری ارتباط از طریق شبکه اینترنت را داشته باشند، با استفاده از تکنولوژی ها و تجهیزات روز امکان افزایش امنیت شبکه فراهم خواهد شد.

امتیاز دهید :
ثبت نظر
کد امنیتی